
Проблема з листами в текстовому форматі
Стаття для передплатників LWN
Маніфест Mozilla декларує прихильність організації певним принципам, у тому числі приватності користувачів і праву людини контролювати свою роботу в інтернеті. В результаті, коли Mozilla нещодавно оголосила про намір прибрати підтримку текстового формату в поштових списках розсилки - щоб відстежувати отримання листів адресатами - реакція виявилася, м'яко кажучи, не зовсім позитивною. Текстовий формат залишили, але причини, через які його хотіли скасувати нікуди не зникли. Вони вказують на проблеми, з якими стикаються окремі відправники електронних листів.
У вересні Мішель Уортер анонсувала відмову від текстового формату листів (анонс опубліковано в списку розсилки mozilla-governance). Незабаром стало зрозуміло, що спільнота трохи скептично налаштована з приводу цієї ідеї, так що Уортер пояснила причину змін:
На жаль, текстові листи не забезпечують такий же цикл зворотного зв'язку, як листи у форматі HTML. Звичайно, багато хто вважає це благом. Але ненавмисним результатом відсутності таких сигналів є негативний вплив на рейтинг нашої репутації: через використання текстового формату нас частіше вносять в сірі/чорні списки, а зазвичай це означає, що ми вже * нікому * не можемо відправити лист, поки проблема не вирішиться.
Спамерська природа інтернету змушує всіх одержувачів листів фільтрувати потік. Тільки найбільш невідомі і секретні адреси електронної пошти можна відкрити для нефільтрованого поштового трафіку, не звівши людину з розуму. Значна частина фільтрів заснована на контент-аналізі, але багато з них, особливо в деяких великих веб-провайдерах електронної пошти, враховує ще й «репутацію» домену-відправника.
Деякі аспекти репутації домену цілком логічні і зрозумілі. Якщо з конкретної IP-адреси помічено відправку великих обсягів спаму, то його швидко внесуть до різних чорних списків. Якщо використовується адреса IPv6, то блокування може накрити значну частину адресного простору, заподіявши значної шкоди; ось чому сервер LWN налаштований для надсилання листів через IPv4, якщо можливо. Часто обмежено використання IP-адрес домашніх користувачів інтернету - якщо їм взагалі дозволено надсилати листи. Кожен власник власного поштового сервера погодиться, що оцінка репутації багато в чому залежить від випадкового фактора.
Один з показників, який використовується для розрахунку такої оцінки деякими сайтами - кількість листів, відправлених на явно неактивні адреси, що вважається ознакою спаму. Схоже, саме тут у Mozilla виникли проблеми. Один із способів вирішити цю проблему - відстежити, які одержувачі реально читають їх поштову розсилку. Будь-який передплатник, який не читає листи протягом довгого часу, буде автоматично відписаний від розсилки. Теоретично, тоді поштові провайдери стануть розглядати листи з даного джерела як такі, що дійсно становлять інтерес і припинять чинити перешкоди на їх шляху.
Звичайно, проблема в тому, що для відстеження потрібен «цикл зворотного зв'язку», згаданий у повідомленні Уортер. Цей зворотний зв'язок реалізується у вигляді впроваджених у тіло листів відстежуючих зображень, які завантажуються з сервера відправника. Наслідки для приватності очевидні: не кожен хоче, щоб відправник листа знав, коли лист читають і де читаючий знаходиться в цей час. Вимоги розкриття такої інформації, здається, суперечать Маніфесту Mozilla # 4: «Безпека і приватність людини в інтернеті є фундаментальною властивістю і не може розглядатися як опція». Але якщо не дотримуватися цих вимог, як сказала Уортер, то ми зіткнемося з проблемами доставки всієї електронної пошти Mozilla.
Зі стежачими картинками є й інші проблеми, починаючи з того, що уважні користувачі, яким важлива приватність, взагалі відключають завантаження таких зображень за замовчуванням. Ваш редактор і сам недавно отримав скаргу від фінансової компанії, що не читає її листи. Насправді листи були прочитані, але їм не було дозволено дзвонити додому і повідомляти про цей факт. Існує велика ймовірність, що в майбутньому популярність такого роду блокувань збільшиться. Не кожен бажає ставати частиною непрошеного «циклу зворотного зв'язку».
У цьому конкретному випадку здається, що все-таки знайшли прийнятний компроміс - і текстовий формат листів збережуть. Але один раз на рік передплатники на текстовий формат розсилки будуть отримувати лист з проханням натиснути на посилання для підтвердження, що бажають отримувати розсилку далі. Це дозволить Mozilla відсіяти неактивних читачів, зберігши рейтинг репутації і не вводячи примусове стеження.
Той факт, що навіть принципові організації на кшталт Mozilla відчувають необхідність впроваджувати трекінг, є індикатором не дуже хорошого стану системи електронної пошти, хоча таких індикаторів і без того накопичилося достатньо. Чим важче буде пройти перевірку репутації, тим більше користувачів будуть змушені переходити до невеликої кількості великих провайдерів електронної пошти (у яких немає проблем з «циклом зворотного зв'язку»), просто щоб нормально працювати. Наприклад, на кожному етапі злиття ядра Linux один або кілька розробників відчувають проблеми з доставкою пулл-реквестів Лінусу Торвальдсу на його Gmail-аккаунт. Незрозуміло, як вирішити проблему з електронною поштою, але очевидно: потрібно щось робити.